Nieuws

Zodos in het Dagblad van het Noorden

In het Dagblad van het Noorden heeft op 25 januari een artikel gestaan waarin ook Zodos is genoemd. Hieronder kunt u het hele artikel lezen:

E-health moet zorg op maat leveren

Meer hulp krijgen en langer zelfstandig blijven wonen; technologie kan daaraan bijdragen. Het Ommelander Ziekenhuis vindt dat de patiënt moet beslissen.

Kinderen afleiding bieden in hectische situaties in het ziekenhuis. Daarvoor gebruikt het Ommelander Ziekenhuis Groningen (OZG) in Winschoten een virtual reality-bril. 'Dan zetten we ze op een rustig filmpje', zegt communicatiemedewerker Zonja de Klein terwijl ze een simulatie van een rit in de achtbaan instelt op zo’n bril. Al een paar jaar heeft het OZG ook een robotzeehond, die aan kinderen wordt gegeven als een beetje ontspanning of afleiding welkom is. Paro knippert met de ogen, draait het kopje en laat zelfs een roep om aandacht horen.

Technologische toepassingen spelen een grote rol in de zorg en die rol wordt steeds groter, aangezien er op alle vlakken in de zorg via technologische ontwikkeling terreinwinst wordt geboekt. Soms gaat dat onopgemerkt, in andere gevallen moet een patiënt scherp aangeven in hoeverre hij deze ontwikkeling wel of niet op zijn pad wil toelaten.

Gisteren was bij de ingang van het ziekenhuis een informatieplein ingericht waarmee bij de landelijke ehealthweek werd aangesloten. Doel van de actieweek is om mensen te informeren over de stand van technologische ontwikkeling in de zorg, ofwel e-health. Zo gebruikt het OZG een applicatie, genaamd voICe, die mensen in het ziekenhuis helpt te communiceren als dat via spraak niet gaat. De Klein: ,,Je kunt via het beeldscherm laten zien hoe je je voelt en aangeven waar het pijn doet.''

Van nog grotere invloed op de toekomst van de zorgverlening zijn toepassingen die mensen die hulpbehoevend zijn in staat stellen langer thuis te blijven wonen. Zoals een virtuele coach die helpt met de oefeningen die de ergotherapeut na een beroerte heeft meegegeven. Het moet betere resultaten geven. Ook is er de mogelijkheid om met zorgverleners te appen.

Het OZG onderzoekt hoe het patienten via digitale hulpmiddelen het best van dienst kan zijn. De Klein zegt dat het OZG de patiënt zelf de keuze wil laten maken in hoeverre die op digitale manieren geïnformeerd wil worden. ,,We willen onze zorg voor elk type patiënt goed bereikbaar houden.''

Het OZG heeft op het moment een patiëntenportaal in ontwikkeling dat patiënten inzicht geeft in hun medische dossiers en afspraken.

Omdat bij andere ziekenhuizen nog geregeld datalekken voorkomen, waardoor gegevens uit die dossiers lekken, heeft de Autoriteit Persoonsgegevens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen eind vorig een brief gestuurd waarin staat dat ziekenhuizen de toegang tot patiëntenportalen betrouwbaar moeten inrichten. De Klein zegt desgevraagd: ,,We openen het portaal niet eerder dan dat het veilig is.''

Intussen doet het OZG ook mee aan Zodos, een proef waarbij diabetespatiënten in een proefomgeving op gezette tijden informatie invoeren in een persoonlijk gezondheidsdossier.

Patiëntendossiers worden door zorgaanbieders beheerd, terwijl een patiënt zo'n gezondheidsdossier online zelf beheert. Wilfred de Jonge, directeur van Zodos, hoopt dat er een langdurige pilot achter dit project aankomt en wijst erop dat een voortrekkersrol in de regio, waar de zorgvraag pregnant is, kansen biedt. ,,Als je dit hier via samenwerkingen echt van de grond krijgt, kan dat ontzettend waardevol zijn.''

Terug